guider & tips

Nå ut som artist med din musik!

En guide i 8 steg

För att nå ut som artist med din musik behöver du lära dig jobba med ditt artisteri och varumärke kontinuerligt och över tid. I den här guiden får du 8 tips hur du kan komma igång och vidare!

Nå ut som artist med din musik!

1. Börja bygg ditt varumärke

Att du ska bygga varumärke som artist har du säkert hört. Men varför? Kort förklarat för att andra ska förstå vem du är och vad du säljer. Du vill ju sälja ditt artisteri eller hur? Dvs din musik och du vill få gig och kanske sälja fysiska skivor. Då behöver du lära dig driva varumärke och hur du säljer och marknadsför din produkt – du och din musik! Vill du nå ut är det här du behöver börja, att bygga själva varumärket När det kommer till att nå ut med ditt independent artisteri gäller det alltså att börja tänka business och inte hobby!

Nå ut som artist med din musik!

2. Jobba strategiskt online!

Möjligheten att marknadsföra sig i sociala medier är perfekt när vi pratar independent artisteri. Med rätt strategier och kontinuerligt arbete kommer du dra till dig nya fans och följare och komma framåt! Men för att det ska fungera behöver du lära dig dels lite teknik kring plattformerna liksom framförallt hur du skapar ett kreativt innehåll på dina kanaler. Där de som följer dig får ett värde i att vilja stanna kvar på din kanal. Även här gäller det att tänka ”business” och företagande kring ditt artisteri.

Nå ut som artist med din musik!

3. Kvalitet och röd tråd

Det släpps över 40 000 låtar per dag på Spotify. De sociala media plattformarna har miljoner till miljarder dagliga användare. Då förstår du att för att nå ut behöver du sticka ut bland alla andra. Att hålla en hög kvalitet, vara äkta med en tydlig röd tråd och kommunicera på ett bemötande och intresserat sätt mot fans är därför viktigt. Fundera också över om och vad du kanske kan förbättra kring kvalitet i alltifrån soundet på din musik och din image live liksom visuella image online och mindset. Ju tydligare röd tråd desto bättre!

Nå ut som artist med din musik!

4. Utveckla allting runtomkring

Såklart är du artist och du gör musik och det är vad du vill mest av allt. Men att tänka i ett lite bredare perspektiv ur ekonomisk synvinkel är aldrig fel. Vilka inkomstkällor finns kring ditt artisteri? Sälja fysiska skivor? Kanske merch i form av tröjor, muggar eller nyckelband med en snygg design du tar fram själv! Eller annat du kan tänkas hitta på som blir ytterligare en inkomstkälla som hör till ditt artisteri. Om du för en stund tänker dig att du vore ett ”artist-företag”, vilka produkter skulle kunna höra ihop med dig?

Nå ut som artist med din musik!

5. Nätverka massor!

Att driva sitt varumärke som independent artist på egen hand betyder inte att du ska vara själv i allt du gör. Det är jätteviktigt att du skapar samarbeten och nätverkar med andra! Nätverk hittar du ganska enkelt via utbildningar, kurser och i grupper online. Leta runt och se vad som kan passa dig. Ett tips är att du även tittar i grupper som handlar om kreativ business – inte bara musik. För du är ju lite av en företagare. Samarbeten med andra låtskrivare eller musiksläpp ihop med en annan artist kan ge extra skjuts för dig!

Nå ut som artist med din musik!

6. Investera i kunskap

Precis som med nätverkande och styrkan i att bilda team kring ditt independent artisteri i olika former behöver du också investera i kunskap! Antingen för att utveckla din egen kunskap inom något du behöver kunna för att driva ditt artisteri framåt. Eller investera i expertis dvs anlita andra som kan hjälpa dig utvecklas framåt. Det kan handla om en pr-byrå eller kanske gör du en licens-deal med ett större skivbolag. Att investera i kunskap vare sig din eller andras kommer alltid gynna din egen utveckling i slutändan!

Nå ut som artist med din musik!

7. Varumärkes-samarbeten

Skulle din musik passa ihop med något befintligt varumärke som du känner till? Eller finns det kanske en möjlighet att din musik skulle kunna passa för någon film eller tv-serie? Att söka sig ut ifrån musikbranschen och tänka ur ett bredare perspektiv är jättebra! Kanske hittar du gemensamma nämnare med något företag som står för samma sak som du i dina värderingar. Att skapa samarbeten med andra varumärken ger inte bara en skjuts för din musik utan klirr i kassan också. Börja tänk influencer!

Nå ut som artist med din musik!

8. Vad är du mer exepert på?

Som du kanske märkt nu när vi är på den sista punkten ska du tänka mycket ”företagande”. Så börja tänk i nya banor för att lära dig driva ditt varumärke. Det betyder inte att du inte ska göra live-konserter eller sälja musik digitalt och fysiskt. Nej, bara tänk större! Är du t ex bra på att lära ut? Kan du lära andra mindre erfarna artister något kanske? Fundera vilka olika vägar du kan nyttja kring ditt artisteri under vägen framåt. Saker som gör att du kommer sprida din musik på sätt du inte alls tänkt på eller trodde va möjligt!

Dela den här sidan!

Dela på facebook
Facebook
Dela på email
Email
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter

Lär dig driva ditt varumärke som artist!

Artistcoaching för dig som vill nå ut!

Artist coaching konceptet Lär dig driva ditt varumärke som artist är framtaget för dig som vill nå ut som independent artist! Här får du lära dig driva ditt varumärke och utveckla ditt musikentreprenörskap online liksom hur du skapar och marknadsför ett kreativt musiksläpp!