Lyft fram teamet bakom ditt artisteri!

Lyfter du fram dem, teamet bakom ditt artisteri? Kanske hade du inte ens kommit dit du kommit idag utan ditt team. Vilka är de? Ge dem cred för sitt jobb!

De flesta av oss som skriver, spelar in och släpper musik gör inte exakt 100% av vårt ”artisteri” själva. Ofta har vi hjälp ifrån många fler människor omkring oss än vi kanske tänker på. Förutom låtskrivare, studiotekniker, producenter eller skivbolags-människor finns ju så många fler i ditt team. Dina föräldrar, kanske en kompis eller farfar som alltid finns där för dig. Fundera en stund vilka du faktiskt har omkring dig, som gör att du kan ta dig framåt och utvecklas i ditt artisteri. Är det en person eller faktiskt ganska många?

Ge teamet cred för sitt jobb!

Så nu när du har funderat på vilka de är, tänk igenom vad de faktiskt också åstadkommit för dig. Även om det kanske kan både verka och kännas som att ditt team finns där för just dig och din skull så är det människor med egna mål, känslor och önskningar. Det ligger i de flesta fall mycket arbete bakom ett musiksläpp. Att skriva låten, texten, arrangera musiken, spela in, mixa och producera. Vem eller vilka har hjälpt till med allt? Tänk på all energi och tid som lagts ned. Alltför många gånger ideellt. Och det här med ekonomi och musik är något jag skriver lite mer om här. Kanske hittar du på något du kan göra för dem tillbaka?

Speciellt viktigt vid release!

Att skriva ett inlägg på facebook och berätta för världen vilka som hjälper dig lyckas kan du absolut göra. Men kanske behöver ditt team också höra ifrån dig direkt vad deras jobb betyder för dig. Speciellt viktigt att nämna vilka som ingår i ditt team är vid release. Här får du lite förslag kring hur du kan tänka för att inte glömma bort ditt team:

  • Vid din release, skriv vilka som medverkat! Vem har skrivit låten och vem gjorde musikvideon?
  • Blir du intervjuad kring din release? Glöm inte berätta om ditt team, även om fokus är på dig.
  • När du och ditt team träffas, berätta för dem hur mycket du uppskattar deras jobb!
  • Laddar du upp musiken själv? Glöm inte ange viktig meta-data med låtskrivare, producent etc.
  • Sköt dina åtaganden kring att anmäla verket och medverkande i tid till ex Stim och SAMI.

”Professionalitet är att vara ödmjuk

Kanske har vi växt upp och tänkt att ska man vara artist måste man vara hårdhudad och slå sig fram med armbågarna. Att livet som artist är en tävling. Men om du agerar så, hur kommer andra att uppfatta dig? Likväl som i allt vi människor gör, när vi interagerar med andra, behöver du tänka igenom vem du vill vara som artist och person. Skapa ditt mindset, dina värderingar och göra upp din plan.

Övning ger färdighet!

Vill du inte vara en diva som bara tänker på dig själv? Utan du vill vara den där ödmjuka och professionella individen som inte ser andra människor som konkurrenter utan snarare tvärtom. Som en tillgång. Vare sig det handlar om ditt team eller artistkollegan som kanske liksom du kämpar på med sitt. För kämpar, det gör vi alla, med något. Scenskräck, problem hemma eller i skolan, prestationsångest, rädslan att inte duga eller vara tillräckligt bra.

Att vara ödmjuk innebär inte att du inte ska vara mentalt stark inom dig och vilja komma framåt. Och självklart behöver vi öva på det här, att skapa ett hållbart mindset för ditt artisteri. För skapar du vänskap, nätverk och ett team-tänk omkring dig kommer du både lyfta dig själv och andra. Och vem vill inte komma framåt genom att vara en sådan person?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Dela inlägget!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på linkedin
LinkedIn

Ditte Lindbom

Heeej! Jag som driver INDiEPENDIA och är skribent i artistbloggen heter Ditte! Här i bloggen delar jag med mig av coachande tips till dig som vill utveckla ditt varumärke och entreprenörskap som independent artist! 

Bläddra mellan inlägg

Läs fler liknande artiklar!

Häng med online!

prenumerera på

Inspo-brevet

Som coach och kreatör för både artister och soloföretagare med flera verksamheter i egna företaget Ditte Company skriver jag ett gott & blandat nyhetsbrev då och då! Här får du som vill utvecklas alla möjliga tips och inspiration för kring att driva varumärke och entreprenörskap! 

Kategorier