Lär dig sätta mål för ditt artistskap!

Att sätta mål för ditt artistskap är viktigt! Med en målsättning och strategier vet du vart du ska börja, vart du ska och hur du kommer dit!

Att sätta mål och följa dem är för vissa väldigt enkelt och desto svårare för andra. Men alla kan vi lära oss att strukturera och följa en plan. I grund och botten handlar det förstås hur mycket du vill nå ditt mål och hur mycket du är beredd att jobba. När du vet vad du vill är resten egentligen bara struktur och kunskap. Häng med vidare så börjar vi med tankar kring målsättning!

Gör en tidslinje med en början och ett slut

Ofta vill vi hoppa direkt till slutmålet. Det känns ju roligast förstås – att komma direkt dit vi vill komma! Men det kan snabbt bli ett hinder att börja i den änden. Låt säg att ditt slutmål är att uppträda live på en stor scen med tusentals i publiken. Om ditt fokus enbart ligger på det här, ditt slutmål, så är det troligt att du kommer tappa lusten när det här inte sker direkt. För att komma dit, till ett sådant slutmål, krävs ju nämligen en hel del förarbete.

Rita ett streck på ett papper

Märk ändarna med ”start” och ”slut”. Tänk sen så här, om ovan exempel skulle vara ditt slutmål, då sätter du det i ena änden på din tidslinje. Sedan går du till andra änden av tidslinjen, till starten – där är du nu. Mellan starten och slutet behöver du sedan sätta in ett antal delmål. Delmål är det som gör att du kommer komma närmare och närmare ditt slutmål ju mer du jobbar framåt i rätt riktning.’

Delmålen emellan leder till slutmålet

Vi spinner vidare på exemplet ovan. Du har ditt nuläge och ditt slutmål. Då behöver du först stämma av var du befinner dig nu. Har du 25 låtar på gång färdigskrivna och redo för release eller ingen? Kanske har dy redan släppt musik länge? Har du i så fall lärt dig hur du driver ditt varumärke som artist eller behöver du skaffa dig mer kunskap? I så fall kanske ditt första delmål helt enkelt är att lära dig hur du kommer igång med ditt artisteri. Om slutmålet skulle vara just live-scenen med tusentals i publiken, ja då behöver du ganska tidigt komma igång med en plan hur du ska komma ut på de mindre scenerna till att börja med.

Att skapa ett mål du kan uppnå

Viktigast av allt när vi pratar målsättning är att skapa realistiska mål. Framförallt kring delmålen. Att ha ett slutmål som är ett ”dröm-mål” är helt rätt. Men mycket kan hända på vägen, och det kan vara bra att känna efter om du verkligen är beredd att jobba hela vägen dit. Finns det kanske ett enklare sätt, som ger dig samma känsla som du anar att du kommer ha på den där stora scenen? Det kan förstås kännas tråkigt att ta ner stora mål till mindre. Men det behöver inte betyda ett misslyckande. Tvärtom kan det vara så att du upptäcker att du trivs lika bra på den lilla scenen, bland den personliga publiken. Kanske känner du alla fansen som kommit dit för att ni redan har en community via dina sociala kanaler online?

Enkelt är ofta roligast!

Fundera på vilket som är ditt ”dröm-mål” och vilket som är ditt ”realistiska mål” och sedan jobbar du med tidslinjen från nu och framåt. Hur lång tid det ska ta till varje delmål bestämmer du själv, men en rekommendation kring delmål är att de inte bör vara längre än ett år, gärna kortare. Att jobba länge med ett och samma mål kan bli tålamodskrävande. Och vi vill ju behålla lusten att vilja utvecklas vidare under tiden, eller hur! Och du, enkelt är roligt. Det behöver inte vara komplicerat och svårt eller ”så som andra gör” för att du ska hitta din grej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Dela inlägget!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på linkedin
LinkedIn

Ditte Lindbom

Heeej! Jag som driver INDiEPENDIA och är skribent i artistbloggen heter Ditte! Här i bloggen delar jag med mig av coachande tips till dig som vill utveckla ditt varumärke och entreprenörskap som independent artist! 

Bläddra mellan inlägg

Läs fler liknande artiklar!

Häng med online!

prenumerera på

Inspo-brevet

Som coach och kreatör för både artister och soloföretagare med flera verksamheter i egna företaget Ditte Company skriver jag ett gott & blandat nyhetsbrev då och då! Här får du som vill utvecklas alla möjliga tips och inspiration för kring att driva varumärke och entreprenörskap! 

Kategorier