Hur du gör en budget för din release!

Hur ser din budget ut för din release? Musiken är förstås viktig. Men det är också marknadsföring om du vill nå ut. Därför gäller det att inte satsa hela budgeten på bara musiken.

Att vi ska marknadsföra ett musiksläpp för att nå ut, det vet vi. Men ändå slutar det ofta med ett enklare inägg på facebook eller instagram när dagen för ditt musiksläpp väl är kommen. Det är inget fel i det om det va planen, men lika ofta handlar det om att vi från början inte tänkt på att även marknadsföring kräver sin insats ekonomiskt för att ge en vinning tillbaka. Precis som med studion och producenten som hjälpt dig få till din låt. Vill du nåt ut med din release är det därför en bra idé att redan från början se över dina möjligheter ekonomiskt för BÅDE musik och marknadsföring!

Vad har du för budget?

Den första frågan är förstås vilka pengar du har att röra dig med. Räcker din budget både till musiker, producent och den dyra men bra PR-byrån du vill anlita? Kanske behöver du priotiera här vart pengarna i första hand ska gå. Och visst, utan musik är det ju ingen mening att marknadsföra. Så en naturlig prio ett måste helt enkelt läggas på musiken och kanske kan du istället lära dig driva ditt varumärke och marknadsföra din release på egen hand?

Vilka kostnader innebär en release?

Vad olika aktörer tar betalt är förstås väldigt olika. Just promotion tjänster kan kosta alltifrån några hundralappar till många tusen för hjälp med en singelrelese. Prova att ta kontakt med olika producenter och PR-bolag om du söker den hjälpen och se vilka priser det handlar. Här nedanför listar jag lite punkter som kan vara bra att tänka på när du planerar din budget. Nedan priser är enbart enligt mina egna erfarenheter och min personliga syn på ungefärliga summor det kan handla om. Som tidigare nämnt varierar priserna kraftigt, men bra att ha med sig i tanken är att kvalitet oftast kostar lite mer och oftast blir lite bättre.

1. Din musik

För att du ska få din musik färdig från noll till release behövs en hel del roller iblandade. Alltifrån låtskrivare till studio och kanske musiker liksom producent och mastring. Här skiftar arvoden kraftigt! Men enligt min mening bör du ha en musik-budget på minst 10-15 000 kr för att få kvalitativ hjälp kring din musik! Något som kommer löna sig i längden. Fråga runt för priser, och kolla också om du kan få mängdrabatt om du tänkt spela in flera låtar!

2. Marknadsföring av din musik

Är du inte redan en fena på marknadsföring kan du välja att bli det. Helt enkelt investera i egen kunskap för att lära dig marknadsföra din release. Vill du hellre anlita en erfaren PR-byrå som vet vad de gör bör du tänka minimum belopp kring 15-25 000 kr enligt min uppfattning. Kommer du släppa mycket musik framöver och vill nå ut som independent artist på sikt kan det vara väl värt investeringen att lära dig själv. Att då istället ta en PR-byrå till hjälp enbart för vissa delar av din release kan då kosta lite mindre och fungera som en liten extra knuff och avlastning!

3. Distribution av din musik

När det kommer till val av aggregator dvs digital distributon av din musik finns många olika val. Det här är en betydligt mindre kostnad än kring musik och marknadsföring. Vissa distributörer erbjuder gratis distribution medan andra jobbar mot årliga abonnemang. Du kan också välja mellan en rad andra funktioner hos en aggregator däribland hjälp med marknadsföring eller pitch av din musik. Men för att nämna någon summa så räkna med mellan 0-500 kr/år för denna tjänst utifrån tjänster och royalty bestämmelser.

4. Annonsering

Den här delen ingår egentligen under marknadsföring, men det är ändå värt att nämnas att just annonsering ex på facebook och instagram kan vara väldigt effektivt för din release. Ju mer du spenderar ju mer resultat brukar det bli. Men 100 kr för en annons på facebook kan också ge resultat. Lägger du däremot 5000 kr kan du, om du också skapat annonsen rätt, förvänta dig ett bättre resultat.

5. Kringkostnader

I långa projekt såsom musikprojekt ofta är, är det inte ovanligt att det inte blir som man tänkt sig till 100%. Det dyker upp saker längs vägen, det uppstår förseningar eller något kanske måste göras om. Därför är det bra att ha i alla fall en liten slant över till sådana kringkostnader. Det kanske också kan handla om resor du behöver göra till en intervju, eller andra praktiska kostnader som dyker upp om din release har fått respons i media i och med releasen.

Tjänster och gentjänster

Har du mycket kontakter som kan hjälpa dig med din musik och din release? Det är ju toppen! Tänk bara på att alla inblandade är med på en sådan överenskommelse. Det är lätt hänt att de där gentjänsterna inte blir av eller motsvarar vad man tänkt sig. Min rekommendation är att betala för andras insatser i ditt projekt om du kan. På så vis undviks alla ev missförstånd som kan uppstå i efterhand. Speciellt när det gått en tid sedan er överenskommelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Dela inlägget!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på linkedin
LinkedIn

Ditte Lindbom

Heeej! Jag som driver INDiEPENDIA och är skribent i artistbloggen heter Ditte! Här i bloggen delar jag med mig av coachande tips till dig som vill utveckla ditt varumärke och entreprenörskap som independent artist! 

Bläddra mellan inlägg

Läs fler liknande artiklar!

Häng med online!

prenumerera på

Inspo-brevet

Som coach och kreatör för både artister och soloföretagare med flera verksamheter i egna företaget Ditte Company skriver jag ett gott & blandat nyhetsbrev då och då! Här får du som vill utvecklas alla möjliga tips och inspiration för kring att driva varumärke och entreprenörskap! 

Kategorier