Vill du lyckas med ditt independent artistskap? Då behöver du lära dig att bygga ditt varumärke! För precis som med ett företag måste du ta fram det unika med dig och visa vad det är du vill sälja för att kunna tjäna pengar!

Varumärke, vad är det egentligen? När vi pratar om varumärke för dig som artist, eller för en egen företagare som kör solo, då pratar vi om ett personligt varumärke. Motsatsen skulle t ex vara Coca Cola. Då förstår du skillnaden. Ett personligt varumärke är helt enkelt DU. Det unika med just dig, just din musik.

Men det innefattar också värderingar, strategier och en genomtänkt plan. För visst vill du också att andra ska vilja lyssna på din musik, följa dig i sociala medier, och att ditt artisteri ska utmynna i en möjlighet att livnära sig på den? I ditt varumärke ingår också din image! Din visuella paketering. Att ditt budskap återspeglas i färg, form och bilder. Synonymt med den äkthet du som artist, med ditt varumärke, vill förmedla till världen.

Så börjar du forma ditt varumärke – vem är du?

Det första du behöver göra är att ställa dig den enkla men svåra frågan VEM. Vem är du? Vi kan börja med det enkla i frågan, namn och ålder och varifrån du kommer. Vi fortsätter med din story – hur har ditt liv sett ut fram till nu? Finns där erfarenheter eller något du är speciellt bra på, som andra skulle tycka va roligt att få ta del av? Fundera också lite över dina värderingar – vem du vill vara, eller utvecklas till, som artist. Hur du skapar ett hållbart mindset för ditt artisteri kan du läsa mer om här.

Vad gör du?

Nr två i ordning är VAD. Vad är det du gör. Tänk så här. Är du en DJ som spelar live över hela världen? Är du en hem-studio fantast som tycker det är toppen att släppa musik men att gå ut på scenerna live är inte din grej. Kanske lever du tvärtom för live-scenen, att det är hela grejen med vad du vill. Fundera vad det är du gör. Vilken som är din unika nisch musikaliskt. Våga leta reda på din unika röst och musikstil här, istället för att gå i samma spår som andra för att du ”borde”, för att följa trender eller för att någon annan tycker det åt dig. Bestäm själv!

Varför är du artist?

Den här känns förmodligen enklast att svara på – ”för att det är kul!.. eller hur?! Så ska det vara. Men mer då? Finns det fler anledningar till varför du gör det du gör? Har du tankar om att hjälpa andra människor med din musik? Vill du skapa någon speciell upplevelse för andra i din musik? Gräv! Gräv djupt i frågan varför. Det är här din inspiration, motivation och din inre styrka finns. Genom att hitta ditt varför, hittar du också tillbaka dit om och när det ibland kan kännas som du inte kommer någon vart. Ditt varför är ditt eget bränsle!

Vilka är dina fans?

Lika viktigt som att du vet svaret på vem, vad och varför är det att fundera på till vem du vänder dig med din musik. Är det medelålders kvinnor, tonåringar i din egen ålder eller gör du yoga musik för spa-anläggningar? Vill du bygga ett tydligt varumärke som artist är det många parametrar att förhålla sig till och mycket tankeverksamhet. Varför det här är viktigt? Jo, om du t ex vore ett företag som säljer små badringar till barn, då vet du vem som är din kund eller hur. Å det är inte barnet. Nej, det är föräldern som vill badringen till sitt barn.

Att sälja och tjäna pengar på sitt artisteri

Det här är ju drömmen för oss som pysslar med musik. Att få sälja vår egen skapade musik och tjäna pengar på det vi älskar att göra. Alltför ofta fokuserar vi dock på det kreativa, och glömmer helt av eller saknar kanske kunskap för att sedan få musiken att sälja. Därför är att definiera din publik så viktigt. Annars vet du inte vem som är din kund, som med badringen. När du vet vem du (”företaget”) är och vem du pratar till i sociala medier (”kund”) liksom annonserar din musik för (i sociala medier) då börjar du bygga ditt varumärke!

Långsiktighet är A och O!

Slutligen, att bygga varumärke är en aktiv process hela tiden. Vi pratar år, inte dagar eller veckor. Kanske till och med hela ditt artistiska liv. I och med att du växer i ålder och som människa under ditt liv så kommer du vilja förändra saker omkring dig vartefter – gör det. Utveckling är bra! Och det kan verkligen tära på tålamodet under tiden, när det inte händer något direkt, eller ens efter ett par försök. Men ge inte upp. Hard work beats talent!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Dela inlägget!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på linkedin
LinkedIn

Ditte Lindbom

Heeej! Jag som driver INDiEPENDIA och är skribent i artistbloggen heter Ditte! Här i bloggen delar jag med mig av coachande tips till dig som vill utveckla ditt varumärke och entreprenörskap som independent artist! 

Bläddra mellan inlägg

Läs fler liknande artiklar!

Häng med online!

prenumerera på

Inspo-brevet

Som coach och kreatör för både artister och soloföretagare med flera verksamheter i egna företaget Ditte Company skriver jag ett gott & blandat nyhetsbrev då och då! Här får du som vill utvecklas alla möjliga tips och inspiration för kring att driva varumärke och entreprenörskap! 

Kategorier